Více než padesát účastníků z řad zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, České školní inspekce, Národního pedagogického institutu ČR a dalších resortních organizací se sešlo na semináři pro pracovníky resortu na téma „Co dělá dobrou školu“. Na semináři byly prezentovány výsledky aktuálního výzkumného šetření Národního institutu pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (SYRI), což je konsorcium vědců z Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy a ústavů Akademie věd ČR.
Seminář zahájili náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jiří Nantl. „Jsem velmi rád, že máme možnost společně diskutovat důležitá zjištění ze specifického výzkumu v oblasti kvality ve vzdělávání a podívat se na znaky kvality škol z dalších perspektiv,“ řekl v úvodním slovu náměstek Jiří Nantl a poděkoval Národnímu institutu SYRI za spolupráci.
Tématy příspěvků jednotlivých vědců, mezi něž patřili Klára Šeďová, Zuzana Šalamounová, Lenka Kollerová nebo Martin Sedláček, byl například well-being žáků, pedagogická filozofie na školách, pracovní zdraví a spokojenost českých učitelů nebo znaky kvalitní výuky demonstrované na výsledcích žáků v testech z českého jazyka a matematiky.
„Snažíme se o co nejširší práci na půdorysu evidence-based principů. Národní institut SYRI je na poli společenských věd tím správným příkladem, aby věda nezůstala jen vědou pro vědce samotné, ale aby co nejvíce sloužila i v aplikační rovině,“ doplnil v úvodu semináře státní tajemník Ondřej Andrys s tím, že prezentovaná zjištění vhodně doplňují mozaiku dat a informací z různých jiných národních či mezinárodních šetření.
Šetření, jehož výsledky byly na semináři rozebírány, bylo provedeno na panelu 150 českých základních škol, přičemž data byla sbírána v roce 2023 u žáků 6. ročníků, jejich učitelů a ředitelů.
„V rámci SYRI jsme dostali novou misi a tou je závazek směrem k veřejnosti a směrem k veřejným politikám. Snažíme se předkládat naše nálezy směrem k veřejnosti, k orgánům veřejné moci a decizní sféře a nedovedu si představit lepší situaci, kde bychom mohli překládat své nálezy než právě tady,“ uvedla směrem k publiku na MŠMT vědecká ředitelka SYRI a profesorka Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně Klára Šeďová.
Foto a Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy