Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

EnergetikaTiskové zprávy

ERÚ spotřebitelům nadále radí, jak na energie 

Image

Energetický regulační úřad (ERÚ) pokračuje ve své informačně-osvětové kampani #AktivneNaEnergie. Nově zpracoval desatero rad, v němž spotřebitelé najdou tipy, jak být aktivní, a předcházet tak problémům.

„Řadě nepříjemností se dá zabránit už dodržováním prvního pravidla desatera s názvem ´pozorně čtěte‘. Zejména smlouvu o dodávkách energií je nutné si vždy před podpisem důkladně prostudovat, a v případě jakýchkoliv nejasností chtít od protistrany vysvětlení,“ říká Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ, která zároveň zdůrazňuje, že bdělost je na místě i po uzavření smluvního závazku. „Spotřebitelé si občas řeknou, že smlouvu už podepsali, a tak mají takříkajíc splněno. Snadno pak zapomenou na to, aby si hlídali své smluvní povinnosti či termíny, které z dokumentu vyplývají. To v poslední době často zaznamenáváme u prolongací, tedy automatického prodlužování smluv na dobu určitou. Zákazníci jednoduše pustí z hlavy, kdy k ní dochází,“ dodává radní Zemanová.

Aby k prolongaci nedošlo, je přitom nutné ji odmítnout, a to nejpozději dvacet dní před tím, než by obnovená smlouva začala platit. Dodavatel nemá zákonnou povinnost zákazníka na blížící se termín upozornit, a v souvislosti s automatickým prodloužením smlouvy může změnit i cenu energií.

„Samostatnou kapitolou pak je změna dodavatele. Zvlášť pokud mají spotřebitelé ceníkové ceny nad vládním stropem, je nejvyšší čas zahájit jednání s dodavatelem, případně od něj i odejít. Letošní oživení trhu s sebou přirozeně přináší i větší boj o zákazníky, v němž ne všichni hrají fér. Proto zdůrazňujeme, že není namístě se rozhodovat unáhleně, či se do změny nechat doslova natlačit zprostředkovatelem. Pokud musíme v souvislosti s přechodem k novému dodavateli předčasně ukončit svou smlouvu s tím stávajícím, měli bychom se vždy podívat, kolik činí sankce a zda nemusíme hradit také tzv. ušlý zisk. V některých případech se přechod k levnějšímu obchodníkovi i tak vyplatí, pochopitelně ale zdaleka ne vždy, a právě proto je třeba vše důkladně uvážit,“ upozorňuje Ladislav Havel, člen rady ERÚ.

Desatero spotřebitele je k dispozici na webu ERÚ, i s možností tisku v podobě letáku.

O kampani #AktivneNaEnergie

ERÚ pro spotřebitele připravil sadu informačních materiálů, v nichž jim radí, jak se obecně orientovat na energetickém trhu, i jak postupovat v modelových situacích. Vychází z podnětů, které často dostává, a zaměřuje se na oblasti, v nichž veřejnost opakovaně chybuje. Kampaň má speciální, průběžně aktualizovanou podstránku na webu ERÚ, na Facebooku jsou tematické příspěvky zveřejňované pod hashtagem #AktivneNaEnergie.

Foto: Pexels
Zdroj: Energetický regulační úřad

Nejčtenější kategorie
Chytré město
442
Energetika
501
IT
367
Dotace a Finance
1359
Odpady
249

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze