Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Památky a kulturaŠkolstvíTiskové zprávy

Mezinárodní den Romů může být inspirací pro interkulturní  vzdělávání

Image

Oslava romské kultury a rozšiřování povědomí o problémech, kterým toto etnikum čelí, to byly v roce 1990 hlavní důvody pro ustavení Mezinárodního dne Romů, který letos připadá na sobotu 8. dubna. Tento den připomíná vznik Mezinárodní romské unie v roce 1971. Z pohledu MŠMT se jedná také o zajímavou příležitost seznámit žákyně a žáky s historií, tradicemi, ale například i současnou literární či hudební tvorbou národa představujícího jednu z nejpočetnějších etnických menšin u nás.

Podobně jako další země, i Česká republika se stává místem setkávání a soužití lidí různých kultur, národností, etnik, náboženství. Zvyšuje se společenská a kulturní rozmanitost obyvatel a obecně se dá očekávat, že tento trend z nejrůznějších důvodů celosvětově nadále poroste. Na významu proto nabývá také interkulturní vzdělávání, které je založeno na základní premise demokratického světa o rovnosti všech lidí. Jeho cílem je naučit se vnímat různorodost jako obohacující a inspirující skutečnost, nikoli jako ohrožení. „Poznávat různorodou kulturu včetně té romské je přínosné pro všechny děti. Společné zážitky a vzdělávání dětí z majority i minorit pomáhá vzájemnému porozumění,“ říká vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny Lucie Fuková.

Ministerstvo školství proto ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem připravilo pro školy metodické listy, tipy na aktivity v různých vzdělávacích oborech, řadu anotovaných odkazů s materiály ke stažení (ZDE)včetně nabídky Muzea romské kultury či nevládní neziskové organizace KHER, která se orientuje na podporu romské literatury. „Všechny materiály mohou učitelé využít jako inspiraci do své výuky například v předmětech dějepis, výchova k občanství, zeměpis, český jazyk a literatura, ale také v průřezových tématech v oblasti člověk a jeho svět, člověk a společnost, umění a kultura,“ říká ředitel odboru řízení regionálního školství MŠMT Jan Mušuta. Materiály se podle něj dají využít i pro celoškolní projekty či projektové dny. „Tematika jako součást interkulturního vzdělávání a výchovy ke vzájemnému respektu a toleranci nemusí být spojena jen s určitým oborovým obsahem.  Může přesahovat do kultury školy jako celku a přispívat k utváření postojů a hodnot majících dopad na atmosféru ve škole,“ dodává Jan Mušuta s tím, že v nabídce nechybí ani programy a kurzy, které mohou učitelé přímo využít pro své vzdělávání v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

Zdroj Foto: Wikipedie 
Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 

Nejčtenější kategorie
Chytré město
441
Energetika
499
IT
366
Dotace a Finance
1357
Odpady
248

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze