Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

ITTiskové zprávy

MMR představilo metodiku boje proti dezinformačním webům. Nyní nabídne inzerentům školení 

Ministerstvo pro místní rozvoj na počátku června představilo metodiku, na základě které by konspirační nebo dezinformační weby neměly dosáhnout na veřejné prostředky. Inzerce státních podniků nebo veřejných institucí se na těchto portálech v posledních týdnech téměř přestala zobrazovat. Na ojedinělé případy ministerstvo inzerenty upozornilo. Poskytuje také individuální konzultace, jak metodiku uplatňovat, a chystá i školicí video. 

Oblast zadávání veřejných zakázek spadá pod Ministerstvo pro místní rozvoj, které usiluje o odpovědné objednávání inzerce veřejnými institucemi. „MMR už delší dobu zadává své mediální zakázky tak, aby se k veřejným penězům nedostaly konspirační weby, které šíří například propagandu totalitních států  chceme v tomto jít příkladem. Do budoucna bude samozřejmě zásadní, aby dezinformace uměla rozpoznat hlavně veřejnost,” prohlásil místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.

Ke zvýšení mediální gramotnosti se snaží přispět třeba DigiKoalice (Česká národní koalice pro digitální dovednosti a pracovní místa) při MŠMT. Na svých webových stránkách pravidelně aktualizuje nabídku vzdělávacích kurzů s přesahem do oblasti dezinformací pro děti i seniory. „Vzdělávání včetně výchovy k mediální gramotnosti je věnován také letošní ročník svátku digitalizace Czech Digital Week,” dodal Bartoš.

MMR nabídlo veřejným zadavatelům pomoc s nastavením odpovědného zadávání inzerce. Na základě vlastního uvážení mohou využívat MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, přehledy spolku Nelež, kodexy a aktivity Unie vydavatelů či Asociace komunikačních agentur a řadu dalších nástrojů.

MMR od zveřejnění metodiky zaznamenalo na známých konspiračních webech jen několik výskytů inzerce veřejné instituce nebo státního podniku. V jednom případě portál v minulém měsíci obešel omezení zadavatele, kterým byla společnost ČEZ. „Konspirační web změnil doménu, na který vedly prokliky z jiných webů. Provozovateli se tím podařilo obejít omezení daná zadavatelem inzerce. Situaci se ovšem díky rychlé reakci spolku Nelež a PR oddělení ČEZu podařilo rychle napravit,” komentoval Janusz Konieczny, poradce ministra Bartoše.

V několika případech se na konspiračních webech objevila také inzerce veřejné vysoké školy nebo krajské samosprávy. Po upozornění byla vzápětí stažena. Drtivá většina reklamy na českojazyčných portálech, které nesplňují základní novinářské standardy, dnes patří soukromému sektoru. „Zaměřujeme se hlavně na veřejné instituce, ale už se s námi ohledně odpovědného zadávání radily i některé soukromé firmy. Ten zájem je celkem velký, chystáme proto školicí video, které metodiku jednoduchou formou vysvětlí,” uvedl Bartoš.

MMR se tématu demonetizace konspiračních webů bude dál intenzivně věnovat. Spolupracuje na tom s organizacemi, které se věnují osvětě v této oblasti i mezi soukromými zadavateli. Patří k nim například Asociace komunikačních agentur, iniciativa Fair Advertising nebo spolek Nelež.

Foto a Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj

Nejčtenější kategorie
Chytré město
454
Energetika
530
IT
397
Dotace a Finance
1402
Odpady
257

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze