Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Doprava a InfrastrukturaPamátky a kulturaTiskové zprávy

Nádraží v Teplicích je opět ozdobou lázeňského města

Image

Správa železnic slavnostně ukončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku.

Stavba začala v srpnu 2022, její celkové náklady dosáhly 325 milionů korun. Jde přitom o první fázi rekonstrukce, druhá, která zahrne vnitřní prostory, je aktuálně v přípravě.

Budova teplického nádraží slouží cestujícím od roku 1858. „Jde o ojedinělou ukázku novorománského slohu na české železnici. Proto stavbaři ve spolupráci s památkáři a restaurátory vrátili budově její podobu z poloviny 19. století. Po dokončení první etapy rekonstrukce nás čeká etapa druhá, během které dojde k obnově interiéru budovy a také k vybudování nových parkovacích ploch tak, aby nádraží mohlo plně sloužit veřejnosti,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Dělníci provedli celkovou renovaci střechy a fasády, současně vyměnili okna a dveře. Speciálně na zakázku se vyrobily vstupní dveře. V suterénu pak došlo k úpravě rozvodů vzduchotechniky a elektroinstalace.
Nedílnou součástí prací byla rekonstrukce prvního nástupiště, které přiléhá k nádražní budově. Zde prošly renovací veškeré plochy, na místo už se vrátily i zrepasované litinové sloupy historického zastřešení,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Zhotovitelem stavby byla společnost Chládek a Tintěra. Celkové investiční náklady první etapy dosahují 325 475 475 Kč, cena stavebních prací aktuálně činí 238,5 milionu korun. Projekt je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z prostředků Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility; RRF).

Pro druhou etapu prací, během které dojde k opravě vnitřních prostor historické budovy, se v současnosti dokončuje projektová dokumentace.

Teplicemi to nekončí

Budova v Teplicích není jediným památkově chráněným objektem, kterému Správa železnic vrátila historický vzhled. Skončily už práce na střeše, fasádě a části interiérů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, prakticky hotovo je v Plzni a Českých Budějovicích. Těsně před dokončením je rekonstrukce ve Světlé nad Sázavou.

Stavbaři naopak zahájili proměnu budov v Žatci a Ostravě-Vítkovicích. Na hlavním nádraží v Pardubicích naváže na obnovu tamní výškové budovy přestavba odbavovací haly, stejně tak se dokončí rekonstrukce zbývajících částí už zmiňované Fantovy budovy a nádraží v Teplicích.

Pod dohledem památkářů proběhnou také připravované stavby v Chebu, Klatovech a Plzni-Jižním Předměstí.
K renovaci historicky cenných budov přistupuje Správa železnic citlivě a v úzké koordinaci s památkáři. Objektům vrací jejich původní podobu, klade při tom důraz na výběr správných materiálů, například při výrobě replik jednotlivých architektonických prvků. To se odráží nejen v časové náročnosti prováděných stavebních prací, ale také v konečné ceně rekonstrukce.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Nejčtenější kategorie
Chytré město
441
Energetika
499
IT
366
Dotace a Finance
1357
Odpady
248

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze