Nádraží v Teplicích je opět ozdobou lázeňského města
Správa železnic slavnostně ukončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku.
Stavba začala v srpnu 2022, její celkové náklady dosáhly 325 milionů korun. Jde přitom o první fázi rekonstrukce, druhá, která zahrne vnitřní prostory, je aktuálně v přípravě.
Budova teplického nádraží slouží cestujícím od roku 1858. „Jde o ojedinělou ukázku novorománského slohu na české železnici. Proto stavbaři ve spolupráci s památkáři a restaurátory vrátili budově její podobu z poloviny 19. století. Po dokončení první etapy rekonstrukce nás čeká etapa druhá, během které dojde k obnově interiéru budovy a také k vybudování nových parkovacích ploch tak, aby nádraží mohlo plně sloužit veřejnosti,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Dělníci provedli celkovou renovaci střechy a fasády, současně vyměnili okna a dveře. Speciálně na zakázku se vyrobily vstupní dveře. V suterénu pak došlo k úpravě rozvodů vzduchotechniky a elektroinstalace.
„Nedílnou součástí prací byla rekonstrukce prvního nástupiště, které přiléhá k nádražní budově. Zde prošly renovací veškeré plochy, na místo už se vrátily i zrepasované litinové sloupy historického zastřešení,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Zhotovitelem stavby byla společnost Chládek a Tintěra. Celkové investiční náklady první etapy dosahují 325 475 475 Kč, cena stavebních prací aktuálně činí 238,5 milionu korun. Projekt je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z prostředků Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility; RRF).
Pro druhou etapu prací, během které dojde k opravě vnitřních prostor historické budovy, se v současnosti dokončuje projektová dokumentace.
Teplicemi to nekončí
Budova v Teplicích není jediným památkově chráněným objektem, kterému Správa železnic vrátila historický vzhled. Skončily už práce na střeše, fasádě a části interiérů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, prakticky hotovo je v Plzni a Českých Budějovicích. Těsně před dokončením je rekonstrukce ve Světlé nad Sázavou.
Stavbaři naopak zahájili proměnu budov v Žatci a Ostravě-Vítkovicích. Na hlavním nádraží v Pardubicích naváže na obnovu tamní výškové budovy přestavba odbavovací haly, stejně tak se dokončí rekonstrukce zbývajících částí už zmiňované Fantovy budovy a nádraží v Teplicích.
Pod dohledem památkářů proběhnou také připravované stavby v Chebu, Klatovech a Plzni-Jižním Předměstí.
K renovaci historicky cenných budov přistupuje Správa železnic citlivě a v úzké koordinaci s památkáři. Objektům vrací jejich původní podobu, klade při tom důraz na výběr správných materiálů, například při výrobě replik jednotlivých architektonických prvků. To se odráží nejen v časové náročnosti prováděných stavebních prací, ale také v konečné ceně rekonstrukce.
Zdroj: Ministerstvo dopravy