Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Doprava a InfrastrukturaDotace a Finance

Středočeský kraj nastaví spravedlivý systém spolufinancování dopravní obslužnosti

Zavést pořádek do financování dopravní obslužnosti kraje chce co nejdříve Středočeský kraj. „Nově navržené standardy nastaví spravedlivý a transparentní poměr spolufinancování dopravní obslužnosti ve středních Čechách pro obce, města i kraj. Do této doby nebyla výše příspěvků ze strany obcí a měst sjednocená. Některé přispívaly více, jiné méně, několik set obcí dokonce vůbec. Systém nebyl spravedlivý ani transparentní, vlastně to ani nebyl systém,“ říká radní pro veřejnou dopravu a zároveň předkladatel a garant nově zpracovaných standardů Petr Borecký (STAN).
Na zajištění regionální dopravní obslužnosti měst a obcí ve středních Čechách v loňském roce vynaloženo z veřejných peněz 4 miliardy korun, z toho kraj se na financování podílel zcela zásadně, a to 3,2 miliardami korun. Z toho 1,5 miliardy bylo na autobusovou dopravu a 1,7 miliardy na železniční dopravu, půl miliardy na železniční dopravu přispěl krajům na základě dlouhodobých smluv stát.
Obce se na celkovém financování dopravní obslužnosti podílely necelými 6 procenty, přičemž z jejich příspěvků bylo více než 200 milionů korun hrazeno na Pražskou integrovanou dopravu a zhruba 50 milionů korun šlo na dosud neintegrované linky.
Takto financovaná doprava nezaručuje udržitelnost systému a je třeba nastavit jednotný klíč pro výpočet spravedlivého příspěvku obcí do systému. „Obce v oblastech přilehlých k hlavnímu městu Praze financují její významnou část, naopak obce v oblastech blíže k vnějším hranicím kraje participují na financování málo či vůbec. Proto je naším cílem nastavit a sjednotit podmínky objednávky i financování autobusové a železniční dopravní obslužnosti tak, aby výše finančního příspěvku odrážela její kvalitu,“ zdůraznil Petr Borecký.
Zohledněn musí být počet obyvatel obcí, které jsou linkami obsluhovány, význam linky na obslužnosti lokality a četnost nabízeného spojení. Nově bude nastaven také poměr spolufinancování rozšířené (nadstandardní) dopravní obslužnosti ze strany kraje, který má jednoznačný zájem touto cestou podporovat nadstandardní dopravní obslužnost měst a obcí. Obce se budou nově podílet i na financování železniční dopravy, na kterou doposud nepřispívaly vůbec. Dojde tím sice k redistribuci příspěvků mezi obcemi, ale celkový poměr financování zůstane zachován. S novým nastavením u jednotlivých obcí se všichni mohou seznámit na www.sdo2022.cz.
Zdroj: Středočeský kraj

Nejčtenější kategorie
Chytré město
443
Energetika
503
IT
368
Dotace a Finance
1364
Odpady
249

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze