Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Místní rozvoj

Trend: jezdit zdarma

Nehledě na složitější finanční situaci některá města i obce poskytují Mhd bezplatně

Městská hromadná doprava, která by byla pro všechny dostupná zdarma… To byla ještě před několika lety v naší zemi myšlenka z kategorie sci-fi. Poslední dekáda našeho letopočtu však přinesla novinku: v několika městech se začali zamýšlet nad tím, zda by zavedení bezplatné MHD nepřineslo hned trojí prospěch: občanům, ekonomice i ekologii města.

Jedním z měst, kde bezplatná MHD funguje již od podzimu 2018, jsou Strakonice. Je zde zcela zdarma pro všechny uživatele. „Selektování na rezidenty a návštěvníky by bylo velmi složitou záležitostí a nebylo ani stěžejní myšlenkou při realizaci tohoto projektu,“ říká Josef Zoch, strakonický místostarosta.

Dalším příkladem města, kde se za veřejnou dopravu neplatí, jsou Litoměřice. „Městská autobusová doprava – MAD – funguje v režimu zdarma již dva roky, a to pro všechny cestující bez ohledu na jejich věk či bydliště,“ říká Lukas Wünsch, místostarosta Litoměřic. A dodává: „Důvodů je několik. Za prvé je technicky i časově obtížné kontrolovat, kdo je místní a kdo přespolní. Druhým důvodem je, že Litoměřice jako bývalé okresní město a nyní obec s rozšířenou působností navštěvuje řada obyvatel okolních obcí. Pracují zde, řeší své úřední záležitosti, jejich děti dojíždí do místních škol, sportovních klubů. Dopravou MAD zdarma nabízíme všem alternativu k individuální automobilové dopravě.“

Bezplatná MHD fungovala od roku 2017 pro všechny cestující také ve Valašském Meziříčí. Nicméně od loňského listopadu je zde dočasně částečně zpoplatněna. Podle slov místostarostky Yvony Wojaczkové je důvodem evropská legislativa týkající se přímého zadání veřejné dopravní obslužnosti.

Ekonomika i ekologie

Co vlastně bylo v jednotlivých městech impulzem k tomu, že byla možnost cestování zdarma zavedena? „Chtěli jsme do MHD dostat co nejvíce cestujících, abychom ulevili už tak přetížené dopravě v našem městě, které je dopravní křižovatkou. Inspirovali jsme se ve Frýdku-Místku, kde bezplatná MHD již úspěšně fungovala,“ vzpomíná Yvona Wojaczková. Důvodů, které směrovaly k rozhodnutí zavedení bezplatné MHD vedení města Strakonice, bylo podle slov Josefa Zocha několik. „Především to byla ekonomická stránka obyvatel města, kterou zatěžovaly již tak zvyšující se povinné výdaje rodinných rozpočtů, které domácnosti musí pravidelně uhradit,“ rekapituluje. „Stejně tak hrál významnou roli i dopad na životní prostředí. Hromadné využívání MHD je k němu rozhodně šetrnější, ekologičtější a efektivnější. Jsme přesvědčeni, že bezplatná hromadná doprava je přínosem i pro pracovní trh. Pracující i zájemci o práci za ní mohou dojíždět bez dalších zvyšujících se nákladů. Žáci a studenti dojíždějí do škol zdarma. Lidé bez rozdílu mají právo na komfortnější život.“

Město Litoměřice se myšlenkou městské hromadné dopravy zdarma inspirovalo u několika českých měst. „V takových městech došlo k nárůstu přepravených osob na úkor individuální automobilové dopravy a tamní veřejnost tuto možnost přijala velmi kladně,“ konstatuje Lukas Wünsch. „Stejné zkušenosti se dostavily i v Litoměřicích.“

Zanedbatelné podle něj není ani ekonomické hledisko. Příjmy z prodaných jízdenek totiž, ani v případech, kdy je doprava plně zpoplatněna, zdaleka nepokrývají skutečnou výši nákladů, takže města svoji dopravu i tak musí dotovat. A náklady na kontroly „černých“ pasažérů také nejsou maličkost.

Žádný velký problém

Jistěže zavedení něčeho nového, progresivního se neobejde bez úsilí všech zainteresovaných. Ale, jak je vidět ze zkušeností, nejde rozhodně o nic nepřekonatelného. „Nejprve bylo potřeba, aby zastupitelstvo města schválilo přepravní a tarifní podmínky a posléze smluvní ujednání se stávajícím dopravcem,“ říká místostarostka Wojaczková. Její slova doplňuje ze zkušenosti Strakonic Josef Zoch: „Především bylo nutné kalkulovat s vyšší náhradou jízdného z rozpočtu města. Bylo tedy nutné pečlivě vyhodnotit dopad na rozpočet a následně částku implementovat do nového rozpočtu. Jiná zásadní opatření nebylo nutné zavádět.“ „Kupodivu bezplatná hromadná doprava má pozitivní vliv na další provozní postupy, jako například na rychlost nástupu cestujících, neboť není třeba provádět u řidiče platbu,“ dokresluje situaci místostarosta Wünsch. „Cestující nehledají drobné, nezadávají PINy, řidič je i více hygienicky chráněn od kontaktu s penězi. Jediné, co jsme museli řešit, byla evidence počtu přepravených cestujících, abychom věděli, kolik jich přepravujeme. Ale i to jsme snadno vyřešili.“

Občané si rozhodně nestěžují

O tom, že občané proti novince rozhodně neprotestovali, svědčí vzpomínky zástupců všech tří měst. Ve Valašském Meziříčí už prvotní nárůst cestujících byl přes 40 %. Podobně hodnotí reakci svých občanů i strakoničtí. Podle slov místostarosty Zocha lze reakce obyvatel označit jednoznačně za pozitivní a i zde se počet přepravených osob oproti rokům, kdy byla MHD zpoplatněna, zvýšil. Stejnou zkušenost dává k lepšímu litoměřický místostarosta: „Od začátku provozu jsme nezaznamenali jedinou negativní reakci na to, že cestující mohou využít zdejší městskou dopravu zdarma. Jediná negativní reakce, která se nám „donesla“, zazněla od řidiče taxi, který prý řekl, že: „Od té doby, kdy město zavedlo autobusy zdarma, všichni jimi jezdí a taxíkem skoro nikdo.“ To je pro něj jistě nepříjemné, ale pro naši autobusovou dopravu je to spíše vyznamenání. V souvislosti se zahájením dopravy zdarma Litoměřice nabídly nově třetí i čtvrtou linku, takže nyní město křižují již čtyři autobusy MAD, všechny samozřejmě zdarma. Nově autobus zajíždí i na Mírové náměstí.“

Přitom, jak konstatuje Yvona Wojaczková, nárůst nákladů v porovnání s celkovým doplatkem při zpoplatněné MHD, není tak velký, jedná se cca o 20 %. „Proto po vysoutěžení nového dopravce chceme opětovně zavést MHD zdarma,“ dodává.

Ekonomické hledisko hrálo významnou roli i v dalších městech. Například ve Strakonicích. Josef Zoch vzpomíná: „Rozhodnutí zavést MHD zdarma předcházela podrobná ekonomická analýza finančních možností. Na základě zjištěných čísel pak bylo možné k tak zásadnímu kroku přistoupit. A myslím, že se vyplatil.“

Pozitivní čísla zmiňuje i Lukas Wünsch z Litoměřic: „V nárůstu počtu přepravených cestujících se předpoklad vyplnil a k navýšení došlo. V dobách, kdy jezdily dvě linky s placeným jízdným, jsme přepravili kolem 13 tis. cestujících měsíčně. Nyní se čtyřmi linkami zdarma jsme ve špičkových měsících na více než trojnásobku. Když si představíme, že každý cestující mohl jet svým osobním autem, ušetříme si každý měsíc kolonu dlouhou kolem 200 kilometrů. A to nehovoříme o parkování…“

I pro okolní obce

„Nyní, do doby, než nastane ona očekávaná změna ke zcela bezplatné MHD, jezdíme téměř zdarma,“ říká Yvona Wojaczková. „Aktuálně máme zpracovány zadávací podmínky a soutěž na nového dopravce je vyhlášena. Po jejím finalizování bychom chtěli opět zavést úplnou dopravu zdarma, protože v tomto případě nám to evropská legislativa již umožňuje. A je zřejmé, že pro občany je místní doprava velkým pomocníkem. V roce 2018 přepravilo MHD zdarma přes 900 tis. cestujících a v roce 2019 bezmála milion cestujících. Na provozu MHD se spolu s městem Valašské Meziříčí podílí obce Krhová a Poličná, které si platí poměrově linku č. 1. Tyto obce byly dříve místními částmi Valašského Meziříčí a nadále chtěly zachovat svým občanům komfort.“

A Josef Zoch závěrem dodává: „Rád bych zdůraznil především samotný dopad hromadné dopravy zdarma, která přináší i společenské výhody. Těmi jsou komfortnější cestování, menší zátěž pro životní prostředí, snížení hladiny hluku ve městě. Ve svém důsledku přináší MHD zdarma i snížení počtu dopravních nehod a menší opotřebení komunikací.“

 

Hana Janišová

Štítky
Nejčtenější kategorie
Chytré město
441
Energetika
499
IT
366
Dotace a Finance
1357
Odpady
248

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze