Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

OsobnostiRozhovory

Názory na Českou poštu

Tři pohledy na fungování poštovních služeb

Zkušenosti starosty Božího daru senátora Jana Horníka s poštou partner

V obci jste měli první poštu Partner v České republice.

Ano je tomu tak. Naše město Boží Dar stálo před situací poštu zrušit, nebo najít nějaký jiný model jejího fungování pro občany. Věděli jsme o tom, že třeba sousední Sasko řeší udržení poštovních služeb v obcích jinou cestou než pouze rušením pošt. A proto jsme ve spolupráci s Českou poštou hledali obdobné řešení. A to jsme našli ve službě, která se vyvinula až do formy současné pošty Partner.

Jaké máte s poštou Partner zkušenosti?

Jen ty nejlepší. Poštu Partner máme umístěnou v prostorách Infocentra Boží Dar, které má denní provozní dobu od 8 do 18 hodin, takže spokojenost je nejen u místních občanů, ale i u návštěvníků našeho města.

Co podle vás funguje dobře a co by bylo dobře změnit.

V podstatě kritiku na symbiózu mezi našim městem a Českou poštou jsem žádnou nezaznamenal, spíše naopak. Co je a může být problémem i v dalších obcích, které už buďto mají nebo se teprve chystají na přechod k poště Partner, tak to jsou finance, které dostávají od České pošty na provoz. Samozřejmě jsou velké rozdíly mezi obcemi, co se týče objemu poskytovaných poštovních služeb, ale náklady s tím spojené jsou většinou silně podhodnoceny. Kdyby se tato situace změnila, tak by pošt Partner už dávno vzniklo o hodně víc. V tom vidím nejslabší místo této spolupráce mezi obcemi a Českou poštou.

Podle předsedkyně rady Českého telekomunikačního úřadu Hany Továrkové v budoucnu nastanou ve fungování pošty změny

V souvislosti se změnou evropské legislativy chystá i ČTÚ přezkoumání základních služeb pošty, to znamená i tzv. univerzální služby?

Ano, to je nezbytně nutná procedura, která má svoje části. Začne marketingovým průzkumem a potom budeme řešit sanování služeb, které by z důvodu malé ekonomické výhodnosti nikdo nechtěl poskytovat. ČTÚ bude zohledňovat i pravidla, která členům EU ukládá Evropská komise. Celý proces má být po výběru nového poskytovatele zakončen takzvanou notifikací, a to ještě předtím, než začne poskytování nové univerzální služby od 1. ledna 2023.

V čem předpokládáte, že by se obsah základní univerzální služby změnil?

Není tajemstvím, že již vznikla pracovní skupina, která se zabývá evropskou směrnicí na úrovni Ministerstva vnitra, regulátora – ČTÚ a Ministerstva průmyslu a obchodu, kde diskutujeme, kam se služba vyvine. Např. při stanovení minulé univerzální služby byla zahrnuta i balíková služba. Je třeba říci, kam se vyvíjí trh. Můžu odhadovat, že do univerzální služby například nebudeme ukládat celý rozsah balíkové povinnosti, protože trh již nyní funguje jinak. To by se mělo ukázat v rámci marketingové studie. Úřad si bude muset obhájit, že služba, kterou ukládá do tzv. univerzální služby, je skutečně potřeba, a také bude nutné stanovit standardy kvality. Pravděpodobně nedojde ke změně u listovních zásilek. Co se dá očekávat, je diskuse i na úrovni Evropské unie o tom, co jsou efektivně vynaložené náklady a kde je udržitelnost. Diskuse začne probíhat v rámci sdružení regulátorů již letos v prosinci.

Pohled Zbyňka Linharta, předsedy výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí senátu

Jaké jsou problémy s poštou zejména v menších obcích?

Nejen v našem regionu je problém s novým nastavením provozní doby pošty, který se neukazuje jen na malých obcích a městech. Nové nastavení provozní doby má určitou logiku, bylo by jej ale potřeba více diskutovat s veřejností, aby chápala důvody změny. V menších obcích pod 1000 obyvatel vidím perspektivu ve správném uchopení projektu pošta Partner. V minulosti se to ne vždy dobře dařilo, což popisuje kolega senátor Jiří Carbol: „Původní nastavení projektu bylo pro obce poměrně nevýhodné. Postupně došlo k úpravám, takže na straně obce nebo i soukromého subjektu, který je partnerem České pošty, je služba zajímavější. I v oblasti pobočkové služby pošty se situace stále vyvíjí a Česká pošta určitě může přijít s vylepšením. Ne všechny obce, které do projektu pošta Partner vstoupily, jsou s ním spokojeny, jejich připomínky je potřeba řešit v komunikaci s Českou poštou.“

 

Zuzana Pacinová

Nejčtenější kategorie
Chytré město
441
Energetika
499
IT
366
Dotace a Finance
1357
Odpady
248

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze