Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Chytré městoITPrávo

Ivan Bartoš chce založit státní Digitální a informační agenturu

Tým místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti) připravil návrh zákona o vzniku Digitální a informační agentury (DIA). Vzniknout by měla v příštím roce. Návrh nyní bude předložen Poslanecké sněmovně.

“DIA nastaví nové standardy, implementuje jednotnou metodiku a zefektivní projektové řízení digitalizace. Nově vzniklá agentura má také výrazně vylepšit služby v oblasti centrální koordinace a sdílení dat a usnadnit tak život občanům. Ti už nebudou muset stále dokola poskytovat úřadům své údaje, které o nich stát již dávno má,” shrnuje Bartošův kabinet pro digitalizaci na Úřadu vlády.

DIA má přinést ajťácky kulatých 128 nových míst a roční náklady 260 milionů. Základní souhrn vypadá následovně:

Součástí agentury budou takzvaná kompetenční centra. Ta se zaměří na udržitelnost IT systémů, jejich rozvoj a zejména na sdílení odborných znalostí. Právě tato centra sdruží experty v oblasti IT, kteří budou fungovat jako pomyslná “akční jednotka”, připravena pomoci úřadům, ministerstvům a dalším státním institucím s digitalizační projekty. V neposlední řadě také agentura podpoří vzdělávání úředníků státní správy v oblasti digitalizace. 

Důležitá je i otázka nezávislosti agendy digitalizace na momentální politické konstelaci. DIA bude zřízena zákonem, bude mít nadresortní postavení a bude nezávislá na řízení ministerstev nebo jiných ústředních správních úřadů. V tomto ohledu se DIA inspiruje způsobem fungování Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost (NÚKIB).

Nová organizační struktura vytvoří v rámci agentury podmínky pro efektivní státní správu a provoz a rozvoj sdílených centrálních služeb. Větší část organizace vznikne odštěpením příslušných útvarů Ministerstva vnitra ČR, například Odboru hlavního architekta eGovernmentu či Odboru eGovernmentu. Oba odbory jsou klíčové pro IT projekty ve státní správě. Stejně tak do nové agentury přejdou stávající zaměstnanci, kteří mají na starosti agendu základních registrů, datových schránek či Portálu občana. 

Úkolem agentury, jejíž činnost bude mít konkrétní dopad na životy lidí, bude například i to, aby konala dohled nad procesem digitalizace a v rámci jednotných standardů a metodik vytvářela podmínky pro sdílení dat mezi ministerstvy a občany. V praxi to bude například znamenat, že lidé nebudou muset úřadům poskytovat údaje, které o nich stát již má. Namísto toho nabídne předvyplněné formuláře, což velmi usnadní například podání daňového přiznání či vyřizování žádosti o dávky.

V rámci vzniku agentury dojde k přesunu 187 zaměstnanců z resortu Ministerstva vnitra ČR, přičemž přesun nebude mít povahu fyzickou, nýbrž administrativní. Zaměstnanci tedy fyzicky zůstanou na stávajících místech.

Celkem se počítá s nárůstem o 128 míst včetně provozních útvarů DIA a strategické úrovně koordinace a řízení. Náklady na tyto místa,  jejich personální a provozní náklady a další výdaje, jako služby, konzultace a programové vybavení jsou vyčísleny v celkové odhadované výši cca 260 mil. Kč ročně. Z této částky je počítáno s ročním financováním ve výši cca 117 mil. Kč z Národního plánu obnovy. Dopad do státního rozpočtu běžných výdajů je tak cca 180 mil. Kč nad stávající provozní náklady. Vzhledem k očekávaným úsporám se však bude jednat o výdaje s velmi krátkou dobou návratnosti.

Foto: Public Domain Pictures
Zdroj: Lupa.cz

Nejčtenější kategorie
Chytré město
447
Energetika
519
IT
382
Dotace a Finance
1390
Odpady
254

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze