Newslettery

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

    PromoNews

    Výběr toho nejzajímavějšího za posledních 14 dní do vaší emailové schránky.

    2x měsíčně

    PromoDay

    Přehled nejnovějších článků. Každý pracovní den do vaší schránky.

    5x týdně

    Představujeme vám

    Výběr z těch nejzajímavějších rozhovorů s představiteli veřejné správy.

    1x měsíčně

    Akce

    Přehled nadcházejících konferencí, soutěží, školení na následující měsíc.

    1x měsíčně

    Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

    Místní rozvojZdravotnictvíŽivotní prostředí

    Hluk jako zdroj stresu zvyšuje krevní tlak

    Image

    Hluk jako každý zdroj stresu může zvyšovat tepovou frekvenci a krevní tlak. Dlouhodobě pak může vést k hypertenzi, vliv má také na imunitu a škodí i těhotným. V rozhovoru s ČTK to řekl lékař Miroslav Šuta, který vede neziskovou organizaci Centrum pro životní prostředí a zdraví. Ve středu bude vláda projednávat nařízení, které zmírňuje legislativní omezení hlukové zátěže zejména v oblasti dopravy. V připomínkách návrh kritizoval Svaz měst a obcí nebo kancelář ombudsmana.

    „Hluk představuje zdroj stresu, který spouští kaskádu reakcí nervového a hormonálního systému, jež vedou ke zvýšení krevního tlaku a tepové frekvence. Dlouhodobě tento stav vede k hypertenzi, která je rizikovým faktorem pro řadu vážných onemocnění, včetně srdečního infarktu,“ popsal Šuta.

    Dlouhodobě podle něj může vést vystavení hluku také k poruchám imunitního systému včetně výskytu zánětlivých onemocnění. „V případě těhotných žen může dojít k ovlivnění vývoje plodu v děloze, což se může projevit například nižší porodní vahou dítěte. V případě dětí může jít o poruchy učení, problém se čtením i s osvojováním si řeči,“ doplnil.

    Ministerstvo zdravotnictví, které nařízení vlády předložilo, chce podle návrhu zmírnit i noční limity pro provoz tramvajových tratí. Podle Šuty je prokázáno, že hluk během spánku zvyšuje hladiny stresových hormonů, vede ke změnám v aktivitách mozku a v délce trvání jednotlivých stadií spánku. „Epidemiologické studie prokázaly vyšší spotřebu léků v oblastech se zvýšeným nočním hlukem, přičemž citlivější jsou vůči rušení spánku hlukem děti, starší lidé a těhotné ženy,“ uvedl.

    Kvalita spánku pak podle něj ovlivňuje schopnost soustředění a pracovní výkon. „Řada studií z poslední doby navíc ukazuje, že kvalitní a pravidelný spánek je významným faktorem při prevenci rozvoje neurodegenerativních nebo metabolických onemocnění,“ doplnil.

    Podle Šuty je nastavení hlukových limitů v nařízení o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací politickým rozhodnutím. Světová zdravotnická organizace (WHO) od roku 2018 doporučuje, že by hladina hluku z železniční dopravy neměla v průměru přesáhnout 54 decibelů, v noci 44 decibelů. U silniční dopravy jsou limity o decibel nižší. U nových staveb většího rozsahu hodnotí jejich hlučnost při stavbě i za provozu proces vlivu na životní prostředí (EIA). V ČR nejsou limity definované absolutními čísly, vypočítávají se podle tohoto nařízení. Výrazný vliv má to, jestli stavba vznikla před rokem 2001. Podle druhu dopravy se pohybuje od 55 do 70 decibelů, v noci mezi 45 a 65 decibely.

    Ministerstvo vládě navrhuje, aby úpravy stávajícího nařízení byly ve smyslu jeho „racionalizace“. Současná právní úprava podle něj obsahuje rigidní mechanismy, které způsobují komplikace v projektovém plánování a dalším rozvoji dopravní infrastruktury. Chce například dlouhodobou výjimku z limitů v případě, kdy investor vyčerpal všechny možnosti, jak hluk z provozu stavby snížit. Média minulý týden upozornila například na případ silničního tunelu v Brně-Králově poli, který kvůli nesplnění limitů není deset let zkolaudovaný.

    Zamýšlené změny v připomínkách kritizovala i Kancelář veřejného ochránce práv. „Návrh představuje spíše než deklarované ‚zachování odpovídající ochrany veřejného zdraví před hlukem‘ postupnou rezignaci na povinnost alespoň se přiblížit hodnotám hluku doporučeným v dokumentech Světové zdravotnické organizace,“ uvedla. V některých případech se podle ní mohou zvýšit hlukové limity a snížit ochrana obyvatelstva. „Zvýšením hygienického limitu podle návrhu by byla zavedená další tolerance k hluku z dopravy, který je vysoce obtěžující a v dlouhodobém horizontu může prokazatelně ohrozit zdraví obyvatel,“ dodala kancelář.

    Foto: Proženy.cz
    Zdroj: eLogistika

    Nejčtenější kategorie
    Chytré město
    380
    Energetika
    399
    IT
    271
    Dotace a Finance
    1182
    Odpady
    210

    Nezmeškejte žádné informace!

    Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze